Veteran Tour Macocha


MEMORIÁL MIRKO ŘEZNÍČKA:



Jirka Hromek

V červnu letošního roku se jel další ročník sportovního podniku pořádaného Tatra klubem Brno v AČR.
Nedalo mně to a zúčastnil jsem se této úžasné soutěže se svým historickým strojem, který má na rámu rok výroby 1961 a byl koupen ve Slavkově u Brna v roce 1966. Někomu to asi přijde k smíchu jet soutěž s mopedem zvaným JAWETA standart o obsahu 49,8 cm3 a výkonu 1,5 koně v tvrdé konkurenci mnohem silnějších strojů. Ale o rychlosti to není! Jde spíš o to mít vozidlo v pořádku, aby vůbec dojelo, s funkčním tachometrem, dobrým zrakem řidiče a trochou toho štěstíčka. Protože všechno se jedním párem očí zhlédnout opravdu nedá. Někteří mí soupeři jezdí na motorce ve dvou a tak mají větší šance nezabloudit a splnit více úkolů, které připraví obětaví pořadatelé. Jede se totiž za plného provozu a musí se respektovat všechna pravidla provozu a ustanovení platná pro Chráněnou krajinou oblast Moravský kras.
Ještě ale pár informací k tomu mému stroji. Je to opravdu úžasné, co dokázali naši dědové vyrobit. Motor je dvoudobý, vzduchem chlazený, jednoválec s uváděnou průměrnou spotřebou 1,5 litru na 100 km při rychlosti 20 km/h a 1,65 litru při rychlosti 30 km/ h. Já se ale přiznám, že tyto rychlosti používám jen při rozjezdu a při stoupání do opravdu prudkého kopce.
Vlastní rám je plechový, svařený ze dvou zrcadlově stejných výlisků. Nádrž na palivo má obsah 2,7 litru a musím říci, že mně bohatě vystačí na cestu z domu, to je z Adamova do Blanska, kde se startuje do první etapy i na návrat do cíle z druhé etapy. Každá etapa je dlouhá kolem 75 km. Stroj má udávanou max. rychlost 45 km a stoupavost při plném zatížení 18 %. Váha stroje je i s palivem pouhých 45 kg. a únosnost (užitková váha ) je 100 kg. Brzdná dráha z rychlosti 40 km/h je přední brzdou 30,8 m a zadní brzdou 30,8 m
A nyní něco k soutěžním úkolům při Veteran Tour Macocha. Teprve minutu před startem obdrží každá posádka vozidla lineární a šipkové itineráře. Což je vlastně taková slepá mapa, kde záleží na správném počítání kilometrů a stovek metrů na tachometru a tím určení místa správné křižovatky k odbočení. Žádný název vesnice tam není. Více je uvedeno na http://macocha.tatraklubbrno.cz/ .
Po startu a malé jízdě zručnosti se už jen jede a jede a přitom se musí dobře sledovat okolí, protože mám list papíru s nafocenými obrázky různých lokalit a musím určit v jakém místě jsem je viděl. Cestou bývají vloženy další úkoly, jako např. určit druhy vozidel podle siluety, nebo z fotky, nebo otázky z krasové činnosti podzemí atd. Také se mně stalo, že jsem měl odhadnout co nejpřesněji váhu vymontované klikové hřídele, nebo zašroubovat matice na šrouby s různým průměrem, různým druhem stoupání a také tam byl jeden s levým závitem. To vše samozřejmě na čas. Na trase je také zkouška akcelerace a brždění a jízda pravidelnosti v určeném úseku, kde se nesmí zastavit ani jet rychleji jako 40 km/h. jinak je řidič diskvalifikován, nebo dostane trestné body. Tato zkouška se jede oběma směry a je nutné ji projet co nejvíce ve shodném čase. Je samostatně bodovaná, což je šance právě pro můj stroj. Nesmí to ale být moc do kopce, protože bych se ušlapal. Do každé etapy musí řidič dojet v předepsaném čase a to nejlépe na minutu přesně. Jinak přibývají rychle další trestné body.
Každá soutěž je ukončena slavnostní večeří po které jsou vyhlášeny výsledky a předány ceny vítězům. Tady už bývá veselo a atmosféra nemá daleko k předávání cen v Monte Carlu po dojezdu slavné automobilové soutěže. Druhý den ještě pokračuje akce podle zájmu soutěžních posádek společnou spanilou jízdou na různé exkurze a výlety po Moravském krasu.
Závěrem bych chtěl poděkovat celému Tatra klubu Brno a hlavně ředitelce soutěže paní Věře Řezníčkové za obětavou snahu, kterou věnují všichni každý rok přípravě a zdárnému průběhu této akce. Současně patří dík i všem účastníkům, kteří s láskou pečují o ty své miláčky na dvou , nebo čtyřech kolech a mají vůbec odvahu s nimi vyrazit na tuto krásnou, ale pro mne velmi náročnou soutěž..
Takže všichni kdo vlastníte motorová vozidla jako automobily, motocykly a třeba i mopedy vyrobené před rokem 1982 schopné jízdy po pozemních komunikacích s platnými doklady, tak neváhejte a sledujte výše uvedenou internetovou adresu. Příští ročník se připravuje právě pro Vás.
Všechny příznivce motorismu zdraví
Jawetista Jirka

Jirkovy trofeje - Veteran Tour Macocha


Jirka na jeho stroji - Veteran Tour Macocha